Tiden har gått och nya utmaningar!

Vet ni vad? Det har gått en tid… Det finns skäl till det. Personliga sådana som har på ett positivt sätt tagit upp min tid. Jag har uppfyllt mina delmål, vilket jag är stolt över, men det är inte det som detta inlägg ska handla om. Det ska handla om om: ”Jaha, vad nu då?”

Hur många av er som läser detta, när ni kommer hem, frågar din partner (om den är hemma) hur den haft det under dagen?
Jag antar de flesta. Och jag antar att de flesta förväntas få samma fråga tillbaka.
Helt naturligt och det är ett sätt att visa att man bryr sig om varandra. För mig är det ett sätt att visa att jag uppskattar att komma hem och har sett fram emot det. Frågan: ”Hur har du haft det?” är ett sätt att visa tillhörighet. Och man förväntar sig en motfråga… ”Och hur var din dag?” Men det är inte alltid som det är så naturligt man önskar att det skall vara:
Exempel 1, dotter snart 18 år:
– Hur var din dag? frågar jag.
– Bra, orkar inte prata! och går till sängs.
Slut på den diskussionen.
Exempel 2, sambo:
– Hur var din dag? frågar jag.
– Det var högar med papper på jobbet, och den och den gjorde det, och de ville att jag skulle göra det, och jag hinner inte med det, kan du laga maten?
Där tog den diskussionen slut med.

Nu säger inte jag att jag är perfekt och alltid gör precis motsatsen till de två exemplen ovan, men jag anstränger mig att faktiskt inte göra det. För det är precis det vad det handlar om! Inställning!

Jaha, vad nu då?

Mina tankar, och jag tror att de kan tillämpas på både barn, tonåringar och partners.

  • Omtanke
    • Omtanke är att bry sig, och inte kritik
    • Får man frågan ”hur har du haft det?”, fråga alltid tillbaka
  • Lyssna
    • Diskussionerna kan vänta till ett lämpligare tillfälle, men inte uteslutas
  • Respekt
    • Vi är olika, vi reagerar olika och vi bedöms olika. Ha det i åtanke.
  • Behov
    • Som ovan, vi är olika. Vad som gör att vi mår bra är inte alltid samma sak som för någon annan.

Fyra punkter, rangordnade. Omtanke, lyssna, respekt och behov, i den ordningen. Det är min medicin för att motverka symtomen ”Jaha, vad nu då?”.  Vad som är viktigast är att finna det som är gemensamt av ovan fyra punkter. Baggis eller hur?

 

 

Kommentera

