Vad är ålder?

Nu har man kommit till vad man kallar medelåldern. Det vill säga mellan medelåldern. Snart 45. Med andra ord inte yngre medelålders, och långt i från ungdom. Men vad känner jag mig som? Inte medelålders i alla fall! Och det får mig att inse att ålder bara är en siffra! Och nu kommer jag till det som jag vill säga med detta inlägg.

Jag har noterat, och också upplevt, att ålder är liktydigt med erfarenhet. Förvisso, med åldern samlar vi alla erfarenheter, både goda som dåliga. Men inte alla erfarenheter och  kunskaper man införskaffar sig är beständiga. Många är färskvara, och blir snabbt inaktuella. Och utan man anar det kan dessa erfarenheter, som är inaktuella, övergå till att bli fördomar. Dessa fördomar skapas när vi inte vågar utmana våra egna erfarenheter, och ”uppdatera” vår förståelse om oss själva eller vår omgivning. De erfarenheter vi undviker eller inte vill erfara blir direkt fördomar (eftersom vi inte har någon som helst kännedom om dessa). Med tiden samlar vi på oss massa nyttig, ”onyttig” erfarenhet och fördomar. Över alla år. Och det är i det här sammanhanget åldern kommer in. Varför ska jag som snart 45 placeras in i ett fack där jag anses inte vara förmögen att utmana mina erfarenheter? Och det mest fascinerande är att de som ifrågasätter mig i detta är de i min egen generation, inte de yngre!

Ni som läser detta skrattet nu säkerligen och tänker att jag är en idiot. Det är jag kanske, men det står jag för. Men ni som skrattar: vill ni vara i det facket? Vill ni vara i det facket att inte våga vara den ni egentligen själva är, och inte den siffra som åldern säger? Till syvende och sist bedöms vi alla av vår omgivning och inte alls av oss själva.

Jag själv då? Snart 45, medelålders… Nja. påminn mig inte! Jag känner mig absolut inte som 45. Jag försöker hålla jämna steg med utvecklingen så jag kan matcha min 17-åriga dotter. Jag vet i alla fall vad SnapChat är. Men vad jag gör är att inte fastna i de normer som gällde när jag var i hennes ålder. Många av mina erfarenheter från min tid som 17 är väldigt inaktuella! Även många av mina fördomar, tack och lov! Hon skaffar sina erfarenheter på egen hand, men vad hon också gör är att hon lär mig. Jag delar också med mig till henne som förälder, men inte som 45-åring. Jag kan aldrig säga till henne att bara för att jag är 45 vet jag bättre! Jag kunde faktiskt kunnat vara 55 och vilken skillnad hade det gjort? Ingen!

Siffran din ålder säger har ingen som helst betydelse, det är hur du omsätter din erfarenhet och omvärderar den, hur du undviker fördomar, och en vilja att förstå det okända, som gör vem du är.

Kommentera

