Känslomässig dränering…

Den resa jag gjort har gett mig enorma erfarenheter och en stor insikt om mig själv som person. Jag har ställts inför stora prövningar och dessa har gett mig kännedom om vad jag klarar av. En egenskap jag har, och som min närmaste omgivning och familj kan vittna om, är att jag är väldigt hjälpsam och snäll. Så pass snäll att jag blivit sedd som naiv och blåögd, samt låtit mig utnyttjas. Detta har hänt ett par gånger, och med det har jag lärt mig se varningstecknen. Om jag nu inte hade sett dem och sagt ifrån idag, hade jag troligtvis tappat orken igen för att hantera min egen situation. För det är denna negativa egenskapen jag har – att jag lätt glömmer bort mig själv i min iver att vara andra till lags.
Vissa saker går inte att ändra på när det gäller sin egen personlighet. Det man kan göra är att lära sig leva med, och hantera dessa egenheter man har, men framför allt försöka undvika att dessa egenheter utnyttjas av andra. Att helt enkelt inse, som för mig, att jag är ingen frälsare eller helbrägdagörare.

Att hjälpa och stötta någon är något jag alltid kommer göra. Det är min natur. Men när min hjälp och support börjar bli för självklar att den utnyttjas då backar jag ur. Jag tar mycket av min egen energi att vara behjälplig. Det gör jag för jag oftast vet att det ger mycket energi tillbaka. Men ibland är det inte så. Tidigare förstod jag inte detta, och blev helt dränerad på energi. Jag vill verkligen inte bli det.

Den senaste två månaders händelser har fått mig att inse att om jag skall förbli mitt forna jag, som nu jag äntligen blivit, måste jag släppa vissa saker som riskerar att få mig att falla tillbaka. Den insikten är jag stolt över. Att jag i tid kan sätta stopp och för mig själv behålla min heder. Det är jag skyldig mina barn och de som älskar mig.

Jag lever mitt liv, och ingen annans!!!

Kommentera

