Föräldraskap och samarbete

Detta inlägg är en annan vinkling av livet som deltidsförälder innebär, än det förra i samma kategori. För er som ännu inte läst det inlägget, rekommenderar jag att ni gör det innan ni läser vidare: https://nkajrup.wordpress.com/2012/09/16/foraldraskap-och-makt/

Att vara deltidsförälder kan ha sina fördelar. De problem som jag beskrev i mitt förra inlägg i ämnet är relativt sett sällsynta. Det är knappt 10% av separationer med barn som leder till tvist, i övriga fall löser föräldrarna det på egen hand, och det är mycket goda siffror.

Vad är det då som gör att föräldrar som separerar kan lösa dispyter och undvika tvist på egen hand?

För det första handlar det om att båda föräldrarna ser barnets behov var sig, utan att väga in sina egna behov. För det andra handlar det om att man är införstådda med att det handlar inte om makt, utan om att samarbeta. Barn mår bäst av att leva med föräldrar som kan samarbeta, och inte bråkar.

Ett bra samarbete bygger på en god kommunikation. Man behöver inte alltid dela åsikterna, men det är viktigt att åsikterna framförs. Jag beskrev i mitt förra inlägg om härskartekniker som ett sätt att utöva makt över en annan, och att motvapnet till detta var bekräftartekniker. Ett fungerande samarbeta baseras helt på bekräftarteknikerna.

Jag är deltidsförälder till en dotter där det finns ett mycket gott samarbete, och konflikterna hanteras på ett konstruktivt sätt mellan oss föräldrar, och mycket bygger på de fem bekräftarteknikerna. Härskarteknikerna bygger på exkludering och kontroll, medan bekräftarteknikerna bygger på inkludering och samarbete.

Den fem bekräftarteknikerna

Jag vill här dela mina erfarenheter om hur bekräftarteknikerna används i föräldraskapet. Det är på inget sätt vetenskapligt, utan är enbart baserat på min egna tankar och hypoteser. Och jag blir själv förvånad över att det i många fall handlar enbart om sunt förnuft!

1. Synliggörande

Man tar till sig förslag från den andra och accepterar dem utan kompromisser. Det är inte i alla fall som detta går, men man strävar efter det.

2. Respekterande

I motsatts till förlöjligande som ingår i härskartekniken, så ser man till individen och personen egna åsikter, snarare än andras som berör samma sak. Här visar vi empati, och säger ”att jag förstår hur du tänker”, även om man inte delar tanken. Man tar till sig och lyssnar.

3. Informera

Denna är självklar! Man berättar allt, hellre för mycket än för lite. Man skickar bilder via e-post eller MMS hej vilt mellan varandra. Skälet är, man vill dela upplevelsen med den andra som barnet älskar lika som den älskar en själv.

4. Dubbel belöning

Om den andra föräldern gör något riktigt bra, säger man inte bara hur mycket man uppskattar det, utan man uppmuntrar också att fortsätta göra samma sak. Egentligen skulle jag vilja benämna denna teknik uppmuntran.

5. Bekräfta rimliga normer

I föräldraskapet handlar detta väldigt mycket om att se och dela barnets sociala situation, och respektera de återkoppling man gemensamt får därifrån. Utvecklingssamtalen är ett mycket klassiskt exempel. Om barnet inte uppfyller målen i några avseende, är det inte bara EN förälders fel, och man har goda insikter om det och tar ett gemensamt ansvar.

Samarbete bygger på att kommunicera med, respektera och förstå den andra föräldern. Faller någon av dessa delar bort leder det inte till något bra samarbete.

Jag kan ärligt säga, att jag gör allt för att kommunicera, respektera och förstå min barns andra föräldrar, och lyckas bra med min dotters mamma. Jag önskar det kunde vara detsamma med sin sons mamma, för det skulle han må bäst av.

Väl mötta igen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s